Historia pewnej korony

15.05.2025
Udostępnij:
Newsy

Chyba każdy miłośnik piwa w Polsce zna logo Tyskiego – biały napis na czerwonej szarfie, nad nim korona i data 1629. Jednak zapewne mało kto zna jego historię i metamorfozy, jakim ulegało przez ponad wiek. Jego dzieje są równie ciekawe jak samego browaru, a swój wygląd zawdzięcza nie tylko zmieniającym się stylom i modom, ale także… przemianom ustrojowym.

Połączenie tradycji z nowoczesnością – to stwierdzenie trąci banałem, ale w przypadku obecnego logotypu piwa Tyskie naprawdę trudno o bardziej trafne. Mamy więc i oficjalną datę założenia Browaru Tyskiego (1629), kiedy tamtejszy folwark należał do możnego rodu Promnitzów, i koronę, nawiązującą do właścicieli z przełomu XIX i XX w. – książąt Hochbergów, i wreszcie najnowsze akcenty, czyli kłosy zbóż i nazwę piwa – na tradycyjnej wstędze, ale złożoną z prostych liter o współczesnym kroju.

Przedwojenny szyk

Tutaj warto przypomnieć, że znak towarowy Tyskiego swój kształt przybrał dopiero pod koniec XIX stulecia, wraz z rozwojem produkcji przemysłowej – wówczas to kwestia rozpoznawalności produktu i ochrony jego autentyczności stała się naprawdę istotna. Jednak w tym początkowym okresie, a nawet do zakończenia II wojny światowej, nie troszczono się zbytnio o spójność wizerunku. Korona bywała wielobarwna albo jednokolorowa, rok założenia umieszczano pod nią albo obok, a czasem nie pojawiał się wcale. Jednak za każdym razem rysunek był kunsztowny i wykonany z dbałością o detale.

Korona na wygnaniu

Pod koniec lat 40. XX w., po nacjonalizacji Browaru Tyskiego książęca korona, jedyny stały element logotypu, a zarazem symbol wroga klasowego, popadła w niełaskę. Jej miejsce zajął najpierw skomplikowany zawijas, inicjały Państwowego Przemysłu Fermentacyjnego, używany równolegle z trójkątnym znakiem z napisem Tychy, beczką i oskardem. Potem wprowadzono nieco siermiężny projekt złożony ze stylizowanej litery T oraz trzech kominów suszarni słodu. Socjalistycznej władzy najwidoczniej nie przeszkadzał magnacki rodowód Tyskiego Browaru, bo rok 1629 był z dumą eksponowany w peerelowskim logotypie, a nawet nawiązywano do niego, świętując 350-lecie przedsiębiorstwa.

Powrót do korzeni

W latach 80. ubiegłego wieku arystokratyczne insygnium zaczęło ponownie pojawiać się w logo, niczym nieśmiały zwiastun nadchodzących zmian, ale do znaku towarowego na dobre powróciło dopiero dekadę później, wraz z nowym ustrojem. I właściwie od tego czasu niewiele się zmieniło. Biało-czerwono-złota kolorystyka, wyrazista czcionka nazwy, „odręcznie” zapisana data i ozdobna korona, która po roku 2000 stała się bardziej plastyczna i trójwymiarowa. Dopiero ostatnie lata przyniosły znaczące uproszczenie wyglądu logotypu Tyskiego, widoczne zarówno w palecie barw, jak i kształcie korony i liter. Jedno z ulubionych piw Polaków, chmielowy napój z wieloletnią tradycją, oczekuje na jubileusz 400-lecia Tyskich Browarów Książęcych w odświeżonej szacie.

Zobacz także

INDUSTRIADA już 7 czerwca!!!
13.05.2025
category-ico-wydarzenia

INDUSTRIADA już 7 czerwca ...

Przejdź
Noc Muzeów 17 maja!!!
13.05.2025
category-ico-wydarzenia

Noc Muzeów 17 maja!!!

Noc Muzeów w Tyskich Browarach Książęcych już 17 ...

Przejdź
Na początku był folwark, czyli u źródeł piwa Tyskiego
23.04.2025
category-ico-newsy

Na początku był folwark, ...

Gwiazda Szlaku Zabytków Techniki: solidne budynki z ...

Przejdź
„Muzyka łączy jak bycie na TY” – Karaś, Paciorek i Myslovitz w Tyskich Browarach Książęcych
01.04.2025
category-ico-wydarzenia

„Muzyka łączy jak ...

Spotkaj się z twórcami, którzy nie boją się ...

Przejdź

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookies, które mogą być zapisywane na twardym dysku Twojego komputera.
Wpisując swoją datę urodzenia wyrażasz zgodę na wykorzystywanie jej przez pliki cookies.
Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz tutaj..